Förändring är det nya normala för flertalet företag. Det ställer krav på ständig, snabb och tydlig kommunikation, områden där många företag och organisationer upplever att de har utmaningar.
Öka affärsnyttan med din kommunikation
Vår erfarenhet visar att tre aspekter är avgörande för att kommunicera framgångsrikt i ett föränderligt landskap.
Styrningen
- Kommunikationen i linje med affärsstrategi och affärsmål
- Gemensamma budskap i hela organisationen
- Etablerade talespersoner
Strukturen
- Tydligt ansvar och mandat i kommunikationsarbetet
- Beredskap för plötsliga förändringar och kris
- Ändamålsenliga arbetsprocesser
Kulturen
- Välinformerade och engagerade medarbetare
- God kännedom om målgrupperna
- Transparens och uppföljning
Vanliga utmaningar är att kommunikationen inte harmoniserar med affärsstrategi och verksamhetsmål, att man får dålig utväxling på sina kommunikationsinsatser, att det uppstår flaskhalsar i det dagliga arbetet, att det finns ingen strategi för internkommunikationen, att budskapen spretar och att det saknas etablerade talespersoner. Eller så har man generellt dålig beredskap för förändringar och kriser.