Kommunikation som driver affären ger bättre bolagsvärdering
Kraven på korrekt, relevant och begriplig kommunikation för börsbolag kommer från många håll; från privata aktieägare, institutionella investerare, analytiker och styrelse. Därutöver efterfrågas synlighet i rätt sammanhang.
Lyckas inte bolaget leverera aktieägarvärde riskerar bolaget att få svårt att skaffa kapital eller så tryter tålamodet hos befintliga aktieägare. Det i sig skapar osäkerhet. I värsta fall drabbas du av allt på samma gång.
En aktiv, planerad och begriplig kommunikation borgar för en positiv påverkan på ditt börsvärde. Utan en aktiv kommunikation riskerar man att det skapas ett värderingsgap, det vill säga ett lägre faktiskt värde på bolaget än vad analytiker och andra bedömare värderar bolaget till.
Enligt en analys som Paues Åberg Communications har genomfört är generellt sett värderingsgapet större ju mindre bolaget är. Ju större värderingsgap desto större problem har du – men samtidigt bättre förutsättningar att vända trenden.

Hur kan Paues Åberg Communications hjälpa dig att öka värderingen av ditt bolag genom kommunikation?
- Skapa en begriplig berättelse – en equity story
- Utforma en metod för att kommunicera mer än bara regulatoriska nyheter
- Bygga ett starkt förtroende och tillit bland dina investerare och andra målgrupper