Fem råd för ett effektivt IR-arbete

Alla noterade bolag måste kommunicera med marknaden. Men förutsättningarna ser olika ut och många bolag har ganska magra budgetar för investerarrelationer. Ännu fler saknar en renodlad IR-ansvarig.

Låt inte det vara ett hinder. Under mina år som rådgivare har jag gång på gång fått bekräftat att ett framgångsrikt IR-arbete inte i första hand beror på storleken på budgeten utan om att kommunicera planerat och transparent, välja rätt aktiviteter och att vara uthållig.

Här är mina fem bästa råd för hur bolag på ett kostnadseffektivt sätt kan bygga starka och långsiktiga relationer med sina intressenter.

  1. Utnyttja digitala plattformar: Använd egna kanaler så som sociala medier, webb och mejl för att kommunicera direkt med investerare. Regelbundna uppdateringar om bolagets utveckling och nyheter gör att investerare känner sig engagerade och informerade.
  2. Ha en bra IR-sida: Investerare och media söker sig oftast direkt till bolagets IR-sida. Den behöver därför vara uppdaterad och lätt att hitta. Rapporter och nyheter ska inte ligga flera klick bort.
  3. Bidra med engagerande innehåll: Investera tid i att skapa högkvalitativa, informativa rapporter, pressmeddelanden och presentationer. En välskriven kvartalsrapport eller en engagerande företagsvideo kan göra stor skillnad i hur bolaget uppfattas av investerare.
  4. Bygg relationer med finansiella medier och bloggar: Skapa goda relationer med journalister och bloggare inom finans och missa aldrig ett tillfälle att berätta om bolaget om media hör av sig.
  5. Dra nytta av tjänster ni faktiskt betalar för: Många analystjänster inkluderar möjligheten att delta på bolagspresentationer. Ta vara på dessa tillfällen och använd tiden till att interagera med investerare och andra bolag.

Paues Åbeg utvecklar investerarkommunikation som når igenom bruset och samtidigt möter regulatoriska förväntningar, bygger förtroende och som skapar värden. Vi erbjuder alltifrån strategisk rådgivning till genomförandestöd, till exempel produktion av olika typer av innehåll till publicering av delårsrapporter, pressmeddelanden och nyheter.

Vill du veta mer hur du effektivt kan jobba med din IR, kontakta oss.

Hélène Westholm, partner

Håll dig uppdaterad!

Skriv upp dig för att få vårt nyhetsbrev. Då får du också vårt kalendarium Politiska Dagar, med de viktigaste omvärldshändelserna.

facebook-paues-aberg
linkedin-icon-paues-aberg